Warszawa: Skyliner wyrasta spod ziemi
Prace przy budowie biurowca Skyliner rozpoczęły się we wrześniu 2017 roku. Po dwunastu miesiącach intensywnych robót przy części podziemnej budynek zaczyna piąć się w górę. Skyliner jest posadowiony w osłonie ścian szczelinowych na baretach. Ze względu na specyfikę konstrukcji budynku pręty na płycie fundamentowej są rekordowo długie i sięgają nawet do 15 metrów. Zanim jednak Generalny Wykonawca doszedł do realizacji płyty fundamentowej musiało zostać wykonanych pięć stropów rozporowych, wywieziono także ponad 70 tysięcy m3 ziemi. Płyta fundamentowa budynku ma grubość od 2 do 6 metrów, a całkowita ilość stali, która jest w nią wbudowana wynosi 2 tysiące ton. To jedna czwarta ilości stali w całym budynku.
We wrześniu zakończyliśmy stan zerowy, czyli pięciokondygnacyjną część podziemną i rozpoczęliśmy wykonywanie pierwszych elementów pionowych podium: ścian i słupów, w tym osiemnastu bardzo wysokich filarów, które dochodzą do 19 metrów wysokości. Część z nich stanowi podparcie reprezentacyjnego lobby głównego i jest wykonywana w betonie licowym – informuje Karol Puszerkiewicz, Dyrektor Kontraktu z Warbud SA.
Prace budowlane potrwają do połowy 2020 roku. Skyliner osiągnie wysokość 195 metrów i dołączy do grona najwyższych budynków w stolicy. Będzie posiadał ponad 47 tys. mkw. powierzchni najmu. Budynek będzie się składać z 30 poziomów biurowych oraz 4 przeznaczonych na cele handlowo-usługowe, które będą dostępne zarówno dla najemców budynku, jak i mieszkańców Warszawy. Dodatkowo na wysokości 165 m są planowane dwa poziomy Skybaru z widokiem na panoramę miasta, na które będzie można wjechać dedykowaną windą. Na ponad 3 tys. mkw. powierzchni znajdą się: m.in. sklepy, restauracje, kawiarnie czy fitness. Recepcję biurowca od wejścia do stacji metra będzie dzielić zaledwie 7 metrów.
Niezwykle reprezentacyjną częścią budynku będzie wysoki na 15 metrów, jednoprzestrzenny i całkowicie przeszklony hol wejściowy – opowiada Jarosław Prawicki, Dyrektor Najmu w Karimpol Polska. Szklaną ścianę lobby przetną tzw. hiszpańskie schody, które znajdą się zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz budynku. Tam będzie tętniło życie! Planujemy cały szereg ogólnodostępnych usług. Dostępność budynku jest dla nas bardzo ważnym elementem całego projektu – dodaje.
Budynek jest położony przy Rondzie Daszyńskiego, bezpośrednio przy stacji II linii metra, przystankach 5 linii tramwajowych i 7 linii autobusowych. Wjazd na pięciopoziomowy parking mieszczący 428 samochodów osobowych będzie możliwy z dwóch stron: od ulicy Prostej i Towarowej. Na poziomach podziemnych znajdzie się także 500 miejsc rowerowych oraz szatnie z przebieralniami dla rowerzystów. Skyliner jest certyfikowany w systemie BREEAM na poziomie Excellent. Autorem projektu architektonicznego jest pracownia APA Wojciechowski.
SKYLINER w liczbach:
- 195 m wysokości
- 47 157 mkw. łącznej powierzchni najmu, w tym 3 433 mkw. powierzchni handlowo-usługowej
- 45 poziomów (30 poziomów biurowych, 4 poziomy handlowo-usługowe, 5 poziomów garaży podziemnych, 2 poziomy Skybar’u, 4 poziomy techniczne)
- 165 m nad ziemią Skybar o powierzchni 751 mkw.
- 428 podziemnych miejsc parkingowych
- 500 miejsc dla rowerów
- 21 wind
Informacja prasowa